جوئل ریچاردسون خود این مستند 70 دقیقه ای را نویسندگی و کارگردانی کرده است. وی برای تهیه این مستند حداقل به سه کشور فلسطین اشغالی (اسرائیل)، ترکیه و نیز مصر سفر کرده و با چند کشیش و یا مفسر کتاب مقدس و نیز چند کاهن یهودی –برای تایید نظرات خود- مصاحبه نموده است. نکته جالب آنکه وی در این مستند بخشی از مصاحبه خود در چندسال گذشته با عدنان اکتار[4] استفاده نموده است تا برخی صاحب نظران مسلمان (!) را نیز هم نظر با خود نشان دهد.

در بخشی از نوشته پشت جلد این مستند چنین می خوانیم:

"آیا بازگشت عیسی مسیح زودتر از آن چیزی است که شما تصور می کنید؟ مهمترین نشانه های پیشگویی شده که اکنون در زمین در حال رخ دادن است، چیست؟ بنابر مستندات و پیشگویی های کتاب مقدس، چه اتفاقاتی پس از انقلاب عربی در خاورمیانه رخ خواهد داد؟ چه وقایع دیگری در کتاب مقدس در مورد این دوران پیشگویی شده و کمتر کسی از آن مطلع است؟

مستند "شاهدان آخرالزمان" شما را به سفری عالی به قلب جهان کتاب مقدس می برد و با شما تا خط اول انقلاب های خاورمیانه همراه می شود تا پاسخ هایی تکان دهنده را برای سوالات بالا کشف کند. با فیلمبرداری از چندین کشور و استناداتی متعدد از رهبران جهانی مسیحی، کشیشان، الهی دانان و مبلغان مذهبی، "شاهدان آخرالزمان" اثبات می کند که کدامیک از پیشگویی های کتاب مقدس در مورد آخرالزمان هم اکنون در زمین در حال رخ دادن است و باید در انتظار چه وقایع دیگری در آینده باشیم.

ریچاردسون در این مستند به 8 نشانه آخرالزمانی اشاره می کند که به زعم وی کتاب مقدس به عنوان نشانه های پیش از آمدن عیسی مسیح در آخرالزمان مطرح نموده و اکنون محقق شده و یا در حال تحقق هستند. این 8 نشانه عبارتند از:

- تشکیل دوباره دولت اسرائیل در سال 1948: ریچاردسون همچون بسیاری کشیشان صهیونیست مسیحی، اشغال فلسطین توسط صهیونیست ها در سال 1948 و تشکیل دولت غاصب اسرائیل را نشانه ای خدادادی از آخرالزمان و بازگشت مسیح قلمداد می کند.

- تمایلات همگانی (!) به بازسازی معبد سلیمان: جالب آنکه وی حتی معتقد است بسیاری مسلمانان نیز خواهان ساختن این معبد هستند و در این راه از کلام عدنان اکتار شاهد می آورد!

- ظهور پیامبران دروغین و منجی مسلمانان (مهدی): ریچاردسون در دو کتاب پیشین خود درصدد اثبات این ادعا بوده که منجی مسلمانان (مهدی) همان ضدمسیح کتاب مقدس است و پیامبری که همراه مهدی می آید، پیامبری دروغین است. وی در این مستند عینا همان مطالب را تکرار می کند.

- باب 11 کتاب دانیال نبی و بهار عربی: وی مدعی است ظهور شورش هایی در کشورهای اطراف فلسطین (اسرائیل) در باب 11 کتاب دانیال از جمله کتب عهد عتیق پیشگویی شده است.

- باب 19 کتاب حزقیال نبی و مصر: او وقایع چندسال اخیر در مصر (ظهور و سقوط اخوان المسلمین و مرسی) را نیز به پیشگویی های باب 19 حزقیال مرتبط می داند.

- ظهور ترکیه قدرتمند: ریچاردسون تشکیل کشوری در شمال فلسطین (اسرائیل) در آخرالزمان را از جمله پیشگویی های کتاب مقدس می شمارد و آنرا بر قدرت گرفتن اردوغان و حزب وی و آرزوی او برای خلافت و تشکیل مجدد امپراطوری عثمانی تطبیق می دهد.

- ظهور داعش در عراق و سوریه: ریچاردسون ظهور داعش را نیز از پیشگویی ها می شمارد.

- ظهور یهودی ستیزی و ضدیت با یهودیان در سراسر جهان: ریچاردسون با اذعان به مخالفت جهانی با اقدامات ضدانسانی صهیونیست ها در سراسر جهان، در مقام دفاع از اسرائیل و صیهونیسم برآمده و اینگونه مخالفت ها را در تناقض با حمایت خدا از یهود (!) دانسته ولی در عین حال ظهور این مخالفت ها را نیز از پیشگویی های کتاب مقدس می داند که در حال وقوع است.

نقد و بررسی

این مستند –به خلاف تبلیغات پررنگ خود- از ساختار، سناریو و تصویری جذاب برخوردار نیست و روالی کند و خسته کننده دارد. شاید اشکال بزرگ کار ریچاردسون، اعتماد به نفس بالای وی در کارگردانی و نویسندگی بوده است که از تحسین های متعدد هم مسلکانش به او تلقین شده است!

تمایلات صهیونیستی ریچاردسون در این مستند کاملا آشکار است اگرچه او سعی نموده گفته های موردنظر خود را در مصاحبه با برخی شخصیت های یهودی و مسیحی موجه جلوه دهد.

از آنجا که تفسیرها و ایده های ریچاردسون حتی در میان اوانجلیست ها مخالفان و منتقدانی دارد، وی نتوانسته از شخصیت های شناخته شده تر در این حوزه برای اثبات ادعاهایش در این مستند بهره بگیرد.

و نکته آخر آنکه نویسنده این سطور از ابتدای مسافرت و تبلیغات ریچاردسون برای ساخت این مستند، نوشته های وی را دنبال می نمود و جالب آن بود که او در جریانات مختلفی همچون پیروزی اخوان المسلمین در مصر و یا شورش های دو سال قبل در ترکیه، پیشگویی هایی کرده بود که هیچ یک محقق نشد و بلکه عکس آنها نیز اتفاق افتاد. (مانند سقوط مرسی و یا تضعیف شدید جایگاه حزب اردوغان در ترکیه) ولی ریچاردسون با تغییر سناریوی خود از این موارد به راحتی گذشته و حتی متعرض اشتباهات خود در برداشت از کتاب مقدس نشده است!

بررسی و نقد: زهیر دهقانی آرانی

[1] - Richardson, Joel, "End times eyewitness: Israel, Islam and the unfolding signs of messiah's return", WND Films, 2014.

[2] - Richardson, Joel, " When a Jew Rules the World: What the Bible Really Says about Israel in the Plan of God", WND Books (March 17, 2015)

[3] - http://www.amazon.com/Joel-Richardson-Endtimes-Set-Book/dp/B00VQR7BBW/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1439876953&sr=1-1&keywords=endtimes+eyewitness

[4] - معروف به هارون یحیی نویسنده و شخصیت معروف ترکیه ای و صاحب شبکه تلویزیونی A9. در مورد عقاید و سوابق این شخص سخن بسیار است که مجالی در این نوشتار بر آن نیست


[ 2 / 6 / 1394 ] [ 15 ] [ MOTAHAREE ] [ بازدید : 1065 ] [ نظرات () ]
مطالب مرتبط
نظرات این مطلب

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







آخرین مطالب
فطرس (1395/02/22 )
مولا (1394/11/20 )
یا... (1394/11/05 )
ای مسیح من... (1394/10/21 )
کبوترانه (1394/10/13 )